Helena, Elin

Jajumen, idag måste alla vara extra snälla emot mig :)
Eftersom att idag är det min namnsdag, men ingen vanlig namnsdag :)
Jag har dubbel namnsdag eftersom att jag heter Elin Anna Helena, och det är Elin och Helena idag :)
Så, idag folks måste ni vara snälla :)


Helena, Elin


Elin är den svenska formen av Helena, som i sin tur
är grekiskt med betydelsen "fackla" eller "den strålande".
Det hade nästan försvunnit som dopnamn när det i
början av 80-talet åter började dyka upp.
Elin var förra årets näst mest populära namn att ge
nyfödda flickor. Endast Emma var vanligare.
1 055 flickor döptes till Elin. Det finns numera 53 500
svenskor som bär namnet Elin, varav 33 600 har det som förstanamn.
Det finns dessutom 14 män som heter Elin.


Helena är ett namn som bärs av 83 000 svenskor,
varav 27 200 har det som tilltalsnamn.

Det finns dessutom 19 900 svenskor som heter Helen,
varav 8 300 har det som tilltalsnamn.

Helena och Elin har båda funnits med i svenska
almanackan sedan medeltiden.


Den 31 juli är också dagen för Elinsmässan,
som firas till minne av Sankta Elin (Helena)
av Skövde som blev martyr 1160. Hon är Västergötlands
skyddshelgon och "Elins källa" kan
beses både i Skövde och i Götene. Enligt sägnen
var Elin en from kvinna av förnäm börd som föll offer för
blodshämnd. Hennes liv har beskrivits i biskop Brynolf Algotssons
stadga från 1281 men några riktigt pålitliga historiska belägg
för att hon har existerat har man annars inte funnit.
Källa; http://www.ekuriren.se

Nu ska jag fortsätta att städa :)
Peace out!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0