Skärp er SVT!

Som många av er säkert både läst och hört om så pågår just nu en het debatt om SVT's dokumentärserie "ett fall för Louise". Många tycker att det är fel av svt att visa upp de unga barnen i tv, och låta dem berätta om sina problem inom familjen. Jag tycker att det är sjukt av svt att tillåter detta! Visst ska barnens röster bli hörda, men varför visa upp dem inför hela sveriges befolkning på samma gång? Varför inte lyssna på vad barnen har att säga och sedan låta skådespelare få berätta det för svenska folket?

Efter att ha sett det första och mycket omtalade avsnittet av serien känner jag mig så otroligt arg och förvirrad. Hur kan Louise sitta och säga hur den 9 åriga pojkens framtid kommer att se ut? Hon har inte ens träffat pojken, istället har hon suttit och tittat på små filmklipp av vad pojken har sagt till en reporter. Och utifrån det kan hon tala om att pojken troligtvis kommer att vara djupt deprimerad som tonåring och när han skaffar egen familj kommer han troligtvis att vara våldsam, precis som sin pappa.

Pojkens pappa, enligt mig, agar sin son. För jag tycker inte att aga endast står för att slå, jag tycker att aga är att trycka ner sitt barn, ta hårda tag i sitt barn armar och att kasta dem i sängen.
I ett klipp sägen pojken att hans hjärta är i bitar, och såklart att det är det. Ens förälder ska ju vara någon som man känner sig trygg hos, någon som man kan lita på. Och inte någon man är rädd för. Eller har jag fel?
I ett annat klipp sitter Louise och säger såhär:
"I sverige lever vi i ett land där det är förbjudet att aga barn, på alla kategorier. Däremot så är det förståss naturligt att man tar ett litet barn som man inte kan intellektualisera gränser till, och lyfter upp det barnet och kanske droppar ner det i en soffa eller någonting, det är ju en fullständigt ofarlig handling".
Ja men ursäkta mig då Louise, sätter inte det också spår i barnet då? Om en förälder "droppar ner" sitt barn i t ex. en soffa?

Jag tycker att det är sjukt hur vissa människor ser på hela den här grejen. Och jag vet iaf att när jag någon gång får barn kommar jag aldrig att vara hårdhänt mot det. Jag tror inte att det är en effektiv metod att uppfostra sina barn på. Men det här är min åsikt, och alla har vi rätten till en egen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

hej!

det var kul att läsa Din blogg om barnuppfostran!

en sak ska du veta, det är INTE lätt att vara förälder ALLA gånger!

det är oxå så, att INNAN man fått egna barn är allting svart eller vitt!!

jag håller HELT med om att man INTE ska aga sina barn,det bör gå att prata sig fram.

men att ha barn som sätter sig på tvären och man själv inte är på topp, DÅ är det inte så enkelt!!

det är absolut ett av det svåraste idag att fostra barnen till lugna och harmoniska individer.

f.

2009-11-08 @ 16:52:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0