Cellförändringar

Jävlar så arg man kan bli ibland. Har precis tittat på Uppdrag granskning, som den här gången handlade om en stor cellprovsskandal i Jämtland. Hundratals kvinnor fick beskedet att de inte hade några cellförändringar, men som senare visade sig vara fel. Det är ju helt sjukt!
Sjukvården trycker hela tiden på hur viktigt det är för oss kvinnor att gå på våra kontroller, för att en eventuell förändring ska kunna upptäckas i tid. Det var även sjukvården som sa till unga flickor att vaccinera sig mot HPV viruset, som kan leda till cellförändringar. Senare visade det sig att det där vaccinet inte alls gjorde vad läkarna lovade, och i vissa fall inte hjälpte alls. Vi kan alltså inte lita på varken läkarna eller vaccinet längre...
 
Jag minns när jag fick beskedet att jag hade cellförändringar (som om jag någonsin kommer glömma det...). Det var på en helt vanlig gynundersökning som min barnmorska upptäckte att allt inte stod riktigt rätt till. Efter ett antal undersökningar och prover stod det klart att jag hade medelsvåra till svåra cellförändringar och var tvungen att operera bort dom. 
Hela min värld vändes upp-och-ner där ett tag, men "peppar peppar ta i trä" är jag idag fri från skiten. Jag har inget annat val än att fortsätta gå på mina kontroller de närmsta åren, och lita på det som läkaren säger.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0