En sjukdom borde inte bli ett straff för plånboken.

Idag såg jag att Göteborgs-posten hade skrivit en artikel om hur det ser ut för oss som lever med Celiaki, alltså glutenintolerans.
De skriver så här: 

"Att köpa glutenfritt är inte en billig historia. När priserna på 43 glutenfria produkter i tre stora livsmedelskedjor jämfördes med motsvarande livsmedel med gluten blev en matkasse dubbelt så dyr, 1 026 kronor mot 487 kronor för "vanliga" produkter, enligt Göteborgs-Posten.

Glutenintoleranta under 16 år kan få vissa varor subventionerade av landstinget. På Apoteket var varorna som ingick i undersökningen ofta dubbelt så dyra som i matbutikerna."


Det känns helt sjukt att vi som lever med celiaki, en sjukdom vi varken önskat eller valt självmant, ska få betala ett sånt högt pris för det som faktiskt är vår medicin, för att sno min kloka systers ord.
Vi kan inte välja att köpa någonting billigare som ni andra utan glutenintolerans kan göra. För oss finns det inte 5-6 olika pastasorter eller ett 20-tal brödsorter.Vi kan alltså inte välja att äta billigare mat, utan får helt enkelt bita ihop och köpa vad som finns, vad det än råkar kosta.


För att ni ska förstå vad jag menar med prisskillnad så tänkte jag visa ett exempel.
Ett paket med sex stycken glutenfria minibaguetter kostar ca 40 kronor, medan ett paket med sex vanliga minibaguetter kostar ca 10 kronor. Det är alltså en skillnad på 30 kronor, bara där. 

Jag som lever med celiaki har enligt konsumentverket en merkostnad på mellan 3900 och 4700 kronor per år, jämfört med en person som kan äta vanlig mat. Detta gäller dock enbart baskostnader för mat i hemmet, så summan är egentligen mycket större än så.


Nu kanske du tänker att det där inte är så farligt stor summa ändå, men då skulle jag vilja be dig tänka om. För säg att du har fått en sjukdom, och enda sättet för dig att överleva är att äta tabletter resten av livet. Dessa tabletter måste du betala helt själv, helt utan högkostnadsskydd eller ersättning. Visst skulle det kännas lite orättvist? Maten är våran medicin, precis på samma sätt som en person med cancer har sin medicin. Enda skillnaden är att vi måste betala allt själva, utan en enda krona i ersättning eller bidrag.

Jag hoppas med hela mitt hjärta att folk verkligen får upp ögonen för det här problemet nu, för någonting måste hända! Vi valde inte att bli sjuka, ändå känns det som ett straff varje gång man går till affären.

 

Kommentarer
Postat av: Amanda

Jag förstår att det är dyrt och jävligt jobbigt med celiaki. Men jag kan inte låta bli att retas upp av ditt inlägg.
Jag har haft magproblem i många år och inte fått en diagnos. Förmodligen "IBS" eller överkänslighet i vardagsspråk vilket inte syns på prover eller undersökningar. Vi med IBS har många allergier och intoleranser mot mat men vi får inte ett öre i bidrag eller liknande eftersom våran sjukdom inte syns på prover, men det är förmodligen den hemskaste magsjukdomen du kan ha nästan. Eftersom inget kan göra dig frisk, ingen medicin eller mat hjälper till 100%.
Så snälla. Gnäll och gråt inte över lite pengar, det finns sånna som jag som inte får ett rött öre, mår skit och som ändå inte kan äta bl.a. gluten. Du har det jävligt bra, för du kan bli frisk tack vare maten, det ska du vara JÄVLIGT glad för.

Här ska du få en lista på vad jag inte kan äta (så kan du få lite perspektiv på ditt liv):
Gluten
Laktos och mjölkprodukter
Fiberrik mat (mörkt bröd, havregrynsgröt, bulgur etc.)
Socker (Godis är inte att tala om!)
Alkohol
Curry (eller andra starka kryddor)

Du är inte ensam om att bli "straffad" när du går till affären.

Så snälla. Inga mer snyftarhistorier om att du inte kan äta gluten, jag skulle mer än gärna byta med dig.

Svar: Fast kära Amanda, bara för att jag delar min mening om en sjukdom jag råkar ha, uteslutar jag ju ingen annan sjukdom. I mitt fall handlar det om gluten, i någon annans fall IBS eller laktos. Vad spelar det egentligen för roll? Vi borde ALLA ha samma rättigheter egentligen.
Vad jag dock inte förstår mig på riktigt, är hur du kan kritisera mig för att stå upp för mig själv och min sjukdom, när du gör precis likadant i kommentaren?! Lite dubbelmoral där kanske.
Sen är det väldigt fel av dig att säga att jag "har det jävligt bra", och att jag "kan bli frisk tack vare maten". Läs in dig lite på vad celiaki innebär, innan du ger dig på någon mer med ett sånt struntprat.
Gillar du inte vad du läser i min blogg, så läs inte. Valet är ditt!
Trevlig helg.
Elin Teimar

2013-11-22 @ 10:28:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0